english
česky
Sanep social
Sanep market
Sanep public
Objednávka průzkumu

Vánoce (publikováno 11.12.2017)


Králem letošních Vánoc je tradičně a neodmyslitelně Ježíšek. Pod stromečkem nám neudělá radost poukaz na adrenalinové zážitky, prostředky na hubnutí, či erotické pomůcky. Naopak radost udělá drobnost z lásky nebo kniha. Utrácet za dárky se bude více než loni.

Český Ježíšek nedává svým konkurentům u domácí populace žádnou šanci. Stejně jako v minulých letech i letos tak bude Ježíšek neohroženým králem tradičních křesťanských svátků pro téměř dvě třetiny domácí populace. Jak ukázal aktuální průzkum společnosti SANEP, Ježíšek bude na Štědrý večer nadělovat dárky 65,2% českým domácnostem. Oproti tomu hojně reklamně a produktově propagovaný Santa Claus, pak o letošních Vánocích nadělí dárky 0,3% českým rodinám a Děda Mráz rovněž 0,3% veřejnosti. 

Jak dále ukázalo exkluzivní šetření společnosti SANEP, částku do výše 1000,-Kč hodlá investovat do vánočních dárků 8,7% respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace. Částku od 1000,-Kč do 3000,-Kč pak míní investovat do vánočních dárků 22,1% dotázaných a částku ve výši od 3000,-Kč do 5000,-Kč 20,1% dotázaných. Finanční obnos ve výši od 5000,-Kč do 10000,-Kč pak hodlá do dárků investovat 24,2% dotázaných a obnos přesahující částku 10.000,-Kč 13,1% respondentů. Na vánoční dárky pak nemá žádné finanční prostředky 4,2% dotázaných.

Za nejlepší dárek pod vánočním stromkem považuje 8,3% drobnost z lásky a 5,8% veřejnosti knihu. Nejlepším dárkem pro 4,9% dotázaných je ten, o nějž si sami řeknou. Nicméně každého dárku si váží 48,1% dotázaných.

Naopak za nejméně žádaný nebo spíše nevhodný dárek považuje 11,9% dotázaných poukázku na adrenalinový zážitek. Jako nejhorší dárek pod stromečkem je dle názoru 7,7% veřejnosti prostředek na hubnutí.  Nevhodné je coby vánoční dárek i erotické prádlo, či erotické pomůcky a to z pohledu 5,9% respondentů. V žebříčku nejhorších vánočních dárků následuje alkohol (4,8%), věci do domácnosti (3,7%) či ponožky (3,2%).

Vánoční svátky vnímá i přes předvánoční shon jako období klidu a pohody 30,2% veřejnosti. Tradiční křesťanské hodnoty a symboliky oslavuje o vánočních svátcích 19,1% dotázaných. Pro 17,2% respondentů představují Vánoce příležitost k rodinnému setkání. Jako radost pro děti pak představují Vánoce pro 13,4% dotázaných. Ovšem pouze jako chaos a stres vnímá Vánoce 8,4% dotázaných a jako nákupy dárků a předvánoční shon 8,9% respondentů.

Kvůli nákupu vánočních dárků je ochotno se zadlužit v souhrnu 7,4% dotázaných. Což je o 1,2% více než v minulém roce a o 2,9% více než v roce 2015.

Větší finanční prostředky na pořízení vánočních dárků hodlá oproti loňskému roku vynaložit 23,4% dotázaných, což je o 1,3% více než tomu bylo loni a dokonce o pět a půl procentního bodu více než v roce 2015.

Jakkoli je zřejmé, že si jednoznačná většina domácí populace spojuje vánoční svátky s Ježíškem v souhrnu 77,8% veřejnosti se domnívá, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než právě křesťanským svátkem. K tomuto většinovému názoru nepochybně přispívá obchodně konzumní předvánoční atmosféra, která jednoznačně převyšuje duchovní rovinu těchto významných křesťanských svátků.

O letošních Vánocích hodlá na sobě šetřit 13,6% dotázaných. Na všem, co k těmto svátkům patří šetřit, pak letos bude 10,1% veřejnosti a na stromečku a výzdobě 5,4% respondentů. Naopak letos nebude šetřit 43,1% dotázaných. 

Zatímco v minulém roce vinou řady teroristických útoků připustilo ovlivnění vánoční atmosféry z obavy další eskalace násilí v souhrnu 22,8% dotázaných, tuto obavu o letošních vánočních svátcích již připouští v souhrnu pouze 11,9% veřejnosti.

V porovnání s minulými roky je evidentní nárůst finančních prostředků na dárky, ale i větší ochota k zadlužení. To může souviset jak s nízkou mírou nezaměstnanosti, tak zejména se zlepšující se ekonomickou situací ČR. Nicméně v této souvislosti přesto nelze opomínat i značný počet domácí populace, která nemá na vánoční dárky žádné finanční prostředky.

Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 26.11.–3.12. 2017 na vybrané skupině 2.839 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18+ let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 22.745 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-2,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.


 

Výsledky tohoto průzkumu jsou k dispozici ke stažení:
stáhnout výsledky průzkumu
Doporučit stránku
Přihlášení
Uživatelské jméno:
Heslo:
 
Zapamatovat - Zapomenuté heslo
Právě probíhá
Objednávka průzkumu
Stačí vyplnit následující formulář a o zbytek se postaráme my. Dodáme Vám přesné výsledky veřejného mínění včetně grafického znázornění.
Vaše téma:
Váš e-mail:
Motivační systém
Vážení návštěvníci,
motivační systém projektu SANEP Vám přináší mnoho zajímavých odměn, které získáváte za Vaši účast na prováděných výzkumech.
Jakékoli použití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího užití a zpřístupňování textových či obrazových materiálů bez písemného souhlasu je zakázáno.
© 2008-11 Sanep.cz, SANEP s.r.o. - Všechna práva vyhrazena.